sobota, 15 czerwca 2013

Kajko i Kokosz - wielki wyścig


Wydawnictwo: Egmont

Liczba graczy: 3-5

Czas gry: 30 minut


Kajko i Kokosz - wielki wyścig to gra planszowa bazująca na bardzo prostej mechanice, polegającej na rzucie kością sześcienną i poruszeniu się o tyle pól ile jest na niej wskazane. Jednak nowoczesne gry planszowe wymagają od gracza "troszkę" więcej zaangażowania niż tylko rzucanie nimi. Więc z każdego pola, na którym stoimy mamy możliwość ruchu w kilku kierunkach, co zależy już nie od kostek, lecz od nas.

Cel gry: Zadaniem graczy jest zrobienie 2 okrążeń wokoło grodu, który jest usytuowany na środku planszy.  Gdy już wszyscy dojdą do mety, podliczane są monety zdobyte za odwiedzanie odpowiednich pól oraz za zajęte miejsce w wyścigu.
Wygląd

Pierwsze rzecz, która rzuca się w oczy po otworzeniu pudełka to fakt, który nie spodobał się mi, a zresztą nie sądzę aby ktokolwiek był z niego zadowolony - brak jakiejkolwiek wypraski. A więc wszystkie elementy walają się bezładnie po opakowaniu, jest to problematyczne, gdyż gra zawiera dosyć sporą ilość drobnych elementów. Plansza to nie jeden standardowy kwadrat, czy prostokąt, ale aż 7 nie najmniejszych części, które po losowym złożeniu stanowią planszę w kształcie okręgu. Możliwości ułożenia jej są naprawdę sporę, gdyż elementy te są dwustronne. Dzięki temu każda rozgrywka jest bardzo delikatnie inna. W wyposażeniu gry znajdziemy 6 pionków postaci znanych z komiksów "Kajko i Kokosz", które należy włożyć w plastikowe podstawki, przez co mogą się troszkę pognieść. Znajdziemy tu również, według mnie najlepsze elementy wyposażenia gry czyli karty postaci odpowiadające pionkom. Są one naprawdę piękne i doskonale przemyślane, dzięki nim na stole nie będzie leżeć nic więcej oprócz nich i planszy, żadne drobne elementy nie będą się walać nie wiadomo gdzie jak to jest w większości gier. Nie jest to może bardzo ważna, jednak rzecz ta cieszy. Najmniejszymi elementami gry są żetony przedstawiające monety (50 sztuk) oraz niespodzianki (12). Są one na tyle małe, że aż samo się prosi aby dorzucić do nich chociaż jakąś koszulkę czego producent niestety nie zrobił. Ostatnie wyposażenie jakie znajdziemy w pudełku to 5 czerwonych kostek i 1 czarna, nie mogę się do nich przyczepić, są to po prostu standardowe 6 ścienne kości wykonane z plastiku.

Rozgrywka


Przygotowanie do gry
Na początku należy ułożyć planszę, jedyny warunek, który musi być przy tym procesie spełniony to jeśli układamy fragmenty zewnętrzne z fosą to na środku musimy ułożyć część bez wody. A jeśli układamy fragmenty zewnętrzne bez fosy to postępujemy odwrotnie. Następnie zapełniamy planszę, jeśli widzimy monety to układamy ich odpowiednią ilość zgodną z polem, jeśli widzimy żetony to układamy żetony. Proste, jednak trwa to przeciętnie około 3 minut. Każdy z graczy musi jeszcze wybrać/wylosować swoją postać, dostać i postawić na starcie pionek. Dobiera też odpowiednią kartę postaci taką samą jak pionek i kładzie na nią czerwoną kostkę odwróconą 1 oczkiem do góry. Możemy zaczynać grę.

Przebieg rozgrywki:
Na początku swojej rundy gracz rzuca czarną kostką ile razy chce. Jednak jeśli łączna suma wyników rzutu kośćmi będzie większa niż aktualna prędkość postaci(6+liczba na którą obrócona jest nasza czerwona kostka), która na początku jest określona na 7, to gracz nie może w tej rundzie poruszyć się w ogóle. Załóżmy jednak, że wyrzuciliśmy 5, a więc gracz może się poruszyć o taką liczbę pól, według określonych zasad. Zawodnik może się poruszać tylko w kierunku linii przerywanych zaznaczonych na jego polu. Oprócz tego, gdy porusza się przez jakikolwiek las, traktujemy ten ruch jako przesunięcie od 2 pola. Jeśli jest on w pomarańczowym kolorze to przejście przez niego zmniejsza również naszą prędkość o 1. Gdy kończymy naszą rundę na polu z monetą/monetami, lub żetonem niespodzianki to zabieramy je i kładziemy na swoją planszę postaci. Niektóre przedmioty, które możemy zdobyć jako niespodziankę czasem obniżają naszą prędkość lub zwiększają. Gdy skończymy ruch na polu na, którym  stoi już inny gracz musimy go przepchnąć na inne pole oraz(opcjonalnie) zabrać/oddać mu jakiś przedmiot, czy monetę. Ostatnią możliwością jaka nam została jest przeznaczenie 2 punktów ruchu na ulepszenie prędkości postaci, ale nie może być ona większa niż maksymalna liczba napisana na naszej karcie. Gdy każdy dotrze już do mety, wtedy zgodnie z kolejnością dotarcia do niej wypłacamy nagrody za zdobyte miejsce. Podliczane są monety, kto zdobył ich więcej wygrywa.

Podsumowanie

Gra Kajko i Kokosz: Wielki Wyścig to prosta gra, która nie wymaga zbyt dużo myślenia, jednak nie można powiedzieć iż zależy ona tylko od szczęścia. Gra się dosyć szybko i przyjemnie, jednak gra niczym nie zaskakuje. Niektóre braki w jej wykonaniu naprawdę zniechęcają do zakupu, lecz rysunki, które zobaczymy w grze jak dla mnie to naprawdę polskie mistrzostwo. Po prostu gra jest pięknie zilustrowana, ale nie zbyt dobrze wykonana. Polecam ją raczej fanom Christy i graczom, którzy jeszcze nie poznali nowoczesnych gier planszowych. Reszta może sobie ją odpuścić.

Plusy:
-prostota zasad
-grafiki Janusza Christy świetnie prezentują się w grze
-wiele wariantów ułożenia planszy
-dobra na stopniowe przerzucanie się na nowoczesne gry

Minusy:
-brak jakiejkolwiek wypraski, która pomagała by zachować porządek w pudełku
-źle zrobione pionki
-gra powinna być na 6 osób(tyle jest postaci)
-przeciętne wykonanie elementów

Grywalność: 6/10
Wykonanie: 7/10
Ogółem: 6,5/10

Skąd: Gra kupiona
Cena: w okolicach 50 zł

Uwaga gra jest już praktycznie nie do kupienia, gdyż jej nakład wyczerpał się a producent nie planuje na razie dodruków.

czwartek, 6 czerwca 2013

Witam na blogu

Witam wszystkich!
Na tym blogu będę pisał o lekkich grach planszowych, które pomogą 
Wam wejść w świat nowoczesnych gier planszowych.
Już niedługo zamieszczę tu pierwszą recenzję pewnej gry karcianej!   : ) 
Serdecznie zapraszam!

Pan Tu Nie Stał - gra prosto spod lady

Wydawnictwo: Egmont

Liczba graczy: 2-5

Czas gry: 30-50 minut



Gra Pan Tu Nie  Stał to produkcja wydana przez wydawnictwo Egmont w 2012 roku.
Ciekawostką jaką można tu przedstawić jest fakt, iż gra przed wydaniem w Polsce nosiła tytuł Great Wall of China, więc jej tematyka przedstawiała budowę Wielkiego Muru Chińskiego. Twórcą pierwotnej wersji gry jest Reiner Knizia, bardzo znany niemiecki projektant gier planszowych i karcianych. Wydawnictwo Egmont Polska Wydało tą samą grę, jedyne co zostało zmienione to tematyka i szata graficzna, więc grać się powinno dokładnie tak samo.

Wygląd

W pudełku znajdziemy:

1. 105 kart - w tym 100 kart kolejkowiczów i 5 kart pomocy
Karty te tworzą talię dla 5 graczy w różnych kolorach (20 kart kolejkowiczów + 1 karta pomocy dla każdego) niebieskim, czerwonym, pomarańczowym, zielonym i fioletowym
2. 36 kartoników z towarami o różnych nominałach (od 1 do 8)
3. 4 różne mini-plansze sklepów z miejscami na dwa produkty
4. Dodatkowe elementy (5 kart z reklamami innych gier, 2 koszulki na karty)
5. Dobrze napisana instrukcja

Karty kolejkowiczów wykonane są bardzo dobrze, materiał jest przyjemny w dotyku i raczej dosyć wytrzymały. Ilustracje przedstawione na kartach naprawdę pasują do klimatów PRL-u. Wszystkie symbole, cyfry i napisy na kartach w każdym kolorze są bardzo wyraźne i widoczne podczas gry. Talie kart dla każdego gracza mają inny kolor, barwy te są miłe dla oka. Ostatnim plusem dla kart jest miły dla oka efekt, który widać gdy złączymy bokiem kilka dowolnych kart - możemy wtedy zauważyć, że wszystkie tworzą jeden niekończący się chodnik.
Karty towarów przedstawiają różne towary, podobne do tych sprzedawanych za czasów PRL-u. Są one wykonane dosyć estetycznie z grubej tekturki. Ich rozmiar jest bardzo mały. Można by się jednak doczepić do tego iż kilka z produktów przedstawionych na kartonikach po prostu się powtarza, a szkoda.
Plansze sklepów są wykonane również z grubej tekstury, wyglądają dobrze i tu nie ma się raczej do czego przyczepić.
To miłe ze strony wydawcy, że umieścił również koszulki foliowe na karty. Jedna spokojnie pomieści wszystkich kolejkowiczów, a drugi wszystkie produkty na kartonikach. Podsumowując - wszystko nie tylko jest  estetyczne i solidne, ale również ładne.

Rozgrywka


Przygotowanie do gry
Na początku gry każdy dostaję kartę ściąga i kładzie ją przed sobą. Zasady gry nie są zbyt skomplikowane więc nie jest ona bardzo potrzebna, lecz mniej doświadczeni gracze mogą mieć z czymś problem, więc dołączenie takiej karty zawsze doceniam. Są na niej opisane karty specjalne i przebieg każdej tury. Oprócz tego każdy z graczy otrzymuje talię w wybranym przez siebie kolorze(karty w każdej barwie są takie same). Każdy z graczy bierze do ręki swoje 20 kart i tasuje je. Następnie kładzione są one awersem(obrazkiem) do stołu tak aby nie widzieć ich wartości. Później należy pociągnąć ze swojej talii 5 wierzchnich kart. Ostatnim elementem który należy przygotować to plansze sklepowe, będzie ich tyle co graczy. Czyli:
-2 graczy - 2 plansze
-3 graczy - 3 plansze
-4/5 graczy - 4 plansze

Na każdej wyłożonej planszy należy wyłożyć po 2 produkty. Czynność tą trzeba również powtórzyć po każdym opustoszeniu sklepu.

Przebieg rozgrywki
Każdy z graczy musi w swojej turze przejść przez 3 fazy:
-Faza 1 - W tej fazie sprawdzamy czy nasi kolejkowicze dostaną jeden z produktów, w kolejce do dowolnego/dowolnych sklepów. W tym celu podliczamy wartości naszych kolejkowiczów, jeśli nasza wartość z kart kolejkowiczów przy którejś z kolejek jest największa zdobywamy produkt. Możemy wybrać dowolny z dwóch(chyba, że został tylko jeden). Gracz musi położyć ten produkt na swoją kartę, która stoi w tej kolejce. Od tego momentu od wartości na jego kartach należy odjąć wartość produktu. Jeśli był to ostatni towar wszyscy gracze zabierają swoje produkty, oraz karty stojące przy kolejce.

-Faza 2 - Podczas tej fazy gracz musi wykonać jedną z dwóch czynności:
*Pociągnąć jedną kartę z góry swojej zakrytej talii.
*Wyłożyć jedną swoją dowolną kartę do kolejki pod któryś z sklepów.

-Faza 3 - Przebiega dokładnie tak samo jak druga.


Rodzaje kart możliwych do zgrania:
-Zwykła karta 1 - wartość w kolejce 1 (7 takich kart w talii gracza)
-Zwykła karta 2 - wartość w kolejce 2 (3 takie karty w talii gracza)
-Zwykła karta 3 - wartość w kolejce 3 (1 taka karta w talii gracza)
-Przewodnia siła narodu - każda kolejna taka karta warta jest w kolejce o 1 więcej np:
1 taka karta jest warta 1, kolejna 2, kolejna 3 itd., więc jeśli gracz wyłoży 3 takie karty to są one warte 6 (5 takich kart w talii gracza)
-Lista kolejkowa - wartość w kolejce 1, sprawia, że każda karta w kolejce(zarówno zagrywającego jak i przeciwników) ma wartość 1 (1 taka karta w talii gracza)
-Matka z dzieckiem - wartość w kolejce 2, można ją zagrać poza swoimi fazami czyli jako trzeci ruch (2 takie karty w talii gracza)
-Pan tu nie stał - wartość w kolejce 1, kartę tą można podmienić z dowolną kartą przeciwnika (1 taka karta w talii gracza)

Według tych wartości należy podliczać punkty.


Podsumowanie

Gra Pan Tu Nie Stał wydawnictwa Egmont to dobra pozycja, jednak nic więcej. Tytuł ten nie porywa.  Jest jednak naprawdę dobrze. Gra nie ma zbyt wielu wad, rozgrywka przebiega bez najmniejszych potknięć i oto chodzi w dobrej pozycji. Ostatnia rzecz do której muszę się przyczepić to fakt, iż gra w 2 graczy jest średnia, gdyż jest po prostu zbyt przewidywalna.  Jeśli jednak częściej będziesz grał w 3 graczy i więcej to gra jest naprawdę warta kupna.

Pomijając ten fakt naprawdę polecam tą grę wszystkim, którzy chcieliby zarówno powspominać z rodziną czasy PRL, jak i tym którzy szukali by porządnej gry familijnej z dobrze dopracowaną mechaniką i elementami przyjemnymi dla oka.


Plusy:
-dobra mechanika
-grafiki dobrze ukazujące czasy PRL-u
-bardzo dobrze napisana instrukcja z ilustracjami i przykładami
-karty pomocy dla wszystkich graczy

Minusy:
-powtarzające się towary
-najlepiej gra się w więcej osób

Grywalność: 8/10
Wykonanie: 8/10
Ogółem: 8/10

Skąd: Gra kupiona
Cena: w okolicach 50 zł



Pudełko gry


Zawartość pudełka

Wszystkie elementy

Karty kolejkowiczów


Tak mniej więcej wygląda gra dla 3 graczy.